Австрий'ски понички (Krapfen)

 


Продукти:
35 грама прясна мая
85 милилитра прясно мляко, леко топло
100 грама брашно

3 жълтъка
1 цяло яйце
45 грама захар
2 супени лъжици уиски
ванилия
лимонова кора по желание
290 грама брашно
80 грама меко краве масло
1/2 чаена лъжичка сол

олио за пържене на маслена баня, т.е. доста - 1 бутилка при мен за голяма тенджера


Разтваряме маята в млякото. Добавяме брашното и разбъркваме добре. Покриваме сместа и я оставяме за 1 час на топло. Когато сместа удвои обема си, разбиваме с миксер жълтъците и цялото яйце със захарта. Добавяме втасалото тесто, уискито, ванилията и евентуално лимоновите корички. Сега трябва да сменим пръчките на миксера за тесто. Добавяме останалото тесто, прибавайки го на порции. Размесването с миксера трябва да става на първа степен на миксера. Добавяме и мекото масло. Бъркаме с миксера за около 4-5 минути. Поставяме сместа в купа, покрита със стреч фолио или кърпа. Оставяме я на топло място за 1 час, за да втаса. Втасалото тесто разделяме на топчета с тегло около 50 грама. Всяко парче оформяме на хубава топка с въртеливо движение върху плот докато стане гладко. Поставяме парчетата върху тава, покрита с хартия за печене, на разстояние едно от друго поне на 7-8 сантиметра, може и малко повече. Покриваме топчетата с кърпа и оставяме да втасат на топло до удвояване на обема им. 

Сега идва най-важният момент - пърженето. Трябва да се пържи на маслена баня, но температурата на олиото не трябва да е висока. Първо загрейте в тенджера добре олиото. Аз имам 9 степени и загрях на 7. После изключете котлона и го оставете изключен за 5-10 минути. Включете котлона на 3-4 степен. Вземаме една поничка като внимателно я отлепваме от хартията. Аз си помагах с едно ножче. Поничките са много нежни, затова внимавайте да не ги спескате с ръцете си. Поставяме поничката в олиото като е много важно да е откъм страната, която е била покрита с кърпа, а не с долната страна, която отлепваме от хартията за печене, т.е. обръщаме ги наобратно, така че долната страната на поничката да не е потопена в олиото. Поставяме капака на тенджерата и пържим за 2-3 минути. С първата поничка проверяваме каква е температурата на олиото. Обърнете я и изпържете и другата страна, отново за 2-3 минути под капак. Ако много покафеенее едната страна на поничката, това означава, че трябва да изчакате олиото да се охлади преди да пристъпите към другите. Трябва загарът да е леко кафяв.

След като сме се ориентирали за топлината на олиото с първата поничка, пържим останалите, но не прекалявайте с количеството им в тенджерата. Аз пържих по две. Готовите понички изваждаме и поставяме върху хартия за печене. Когато поничките изстинат, можете да ги напълните с пош с каквото решите. Аз ги напълних с разбита със захар сладкарска сметана. Няколко напълних и с Нутела, но повече ми харесаха тези със сметаната. Поръсете отгоре с пудра захар и сервирайте.

Коментари

  1. По-перфектни понички не съм виждала! Удари един печат отгоре:) Не съм ги правила досега, защото не съм попадала на точна рецепта, а и не ми се експериментираше, защото все пак това не е манджа, да импровизира човек:). Инче, благодаря, че сподели рецептата! Със сигурност ще ги направя. Имаш ли представа дали уискито би могло да се замени с ром? Страхотна си, поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, може да се използва ром или уиски. Може да се ползва и ракия. Трябва да е твърд алкохол. Аз ползвах уиски, защото това имам. Идеята на алкохола е поемането на по-малко мазнина при пържене.
      Благодаря ти, Кате :)

      Изтриване
  2. Страхотни са! Върна ме доста назад в годините, когато майка ми ги приготвяше. Не съм си записала рецептата и никога не съм правила. Знам, че начинът на пържене е най-важен и ти подробно си го описала. Надявам се да имам време и да ги приготвя за домочадието! :)
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  3. Невероятно изглеждат, чак не е за вярване, че са домашно приготвени! Тъкмо търсех нещо интересно за уикенда. Ще пробвам още днес.

    ОтговорИзтриване
  4. Ще повторя Катето, но как е възможно да изпипваш всичко до съвършенство, такива са и тези понички.
    Най-лошото е, че винаги ме изкушаваш да приготвя, но ще ми се да можех да постигна твоите резултати!

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации